Näyteikkuna
Näyteikkuna on suuressa roolissa myymälä visualistin elämää. Näyteikkunan avulla pyritään esittelemään trendejä ja saamaan asiakas astumaan myymälään ja poistumaan kassan kautta.
- mainos kuten lehti-ilmoitus tai somemainos
- avoinna 24 h vuorokaudessa, kauppakeskuksissa kauppakeskuksen aukioloaikojen mukaisesti
- välittää viestin 1-3 sekunnissa
- rakentaa mielikuvan
- osa kokonaisketjua AIDA
- kertoo liikeidean
- erottaa kilpailijoista
- lisää myyntiä
Näyteikkunoiden luokittelu
Näyteikkunat voidaan luokitella monella eri tapaan. Näyteikkuna on kaupallista taidetta. Tässä erilaisia luokittelutapoja.
- AVOINNÄKYMÄ- tällaisesta näyteikkunasta näkee myymälän sisälle
- TAKAOSALTA SULJETTU- tällaisesta näyteikkunasta ei nää myymälän sisään, sillä tausta on suljettu.
- MATALATAUSTAINEN NÄYTEIKKUNA- tälläisessä ikkunassa myymälään näkee osittain ja osittain taas tausta on suljettu.
- TEEMA IKKUNAT- esim. joulu, kevätjuhla ja erilaiset kamppaniat.
Sommitteluperiaate
- symmetrinen
- epäsymmetrinen
- horisontaali
- vertikaali
- diagonaali
- katseenvangitsija
Värioppi
- Kolmen värin kokonaisuus 2 pääväriä ja yksi tehosteväri
- monogromia- yksivärisyys
- musta-valkoinen
Tässä postauksessa pääset tutustumaan viiteen luokittelu tapaan hieman syvemmin Pinterest taulujen avulla.
Katseenvangitsija
Tässä sommittelu tyylissä ihmisen katse ohjautuu katseenvangitsijaan.
Monivärisyys näyteikkunassa
Tässä tyylissä ei pelätä leikkiä väreillä.
Surrealismi
Tässä tyylissä päästään leikkimään hieman fantasian puolelle.
Monogromia
Tälläisessa näyteikkunassa käytetään vain yhtä väriä.
Näyteikkunan asettelu
Tässä on erilaisia asettelu tyylejä, jotka seuraavat jotakin tiettyä linjaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti