Sivut

tiistai 26. helmikuuta 2019

Millainen on hyvä logo?

Mikä yhdistää kaikkia logoja?

Kaikkia logoja yhdistää se, että se on jonkin yrityksen, seuran tai palvelun tunnus. Logoa käytetään useissa eri paikoissa eri kokoisena, joten sen on oltava hyvin skaalaautuva. Alla olevassa linkissä postaus, jossa on esimerkki, kuinka samaa logoa käytetään erikokoisena.

https://veeramandaa.blogspot.com/2019/01/logon-koko-ja-tallennusmuodot.html

Tutkimalla saman alan toimijoiden logoja, saavuttaa paljon

Logoa tehdessä on hyvä tutkia millaisia logoja muilla alalla toimivilla yrityksillä/seuroilla on. On hyvä kiinnittää huomiota siihen millaiset asiat yhdistävät kaikkia saman toimialan logoja. Onko niissä jokin usein toistuva väri tai saman tyylinen typografia. Näitä tietoja kannattaa hyödyntää logo suunnittelussa. 

Logon tehtävä on olla tunniste

Logon ei ole tarkoitus kertoa yrityksen arvomaailmasta mitään. Logon on tarkoitus luoda tunnistettavuutta ja sitä, että ihmiset tietävät että jokin asia taikka esine on peräisin sinulta tai yritykseltäsi.

Logo voi olla tekstiä, kuviota tai vaikka jokin muoto

Logoja on hyvin erityyppisiä. Alla muutama esimerkki eri tyylisistä logoista. 
Pihlajalinnan logossa ollaan käytetty ympyröitä ja tekstiä.


Adidaksen logossa ollaan käytetään niin tekstiä kuin symboliikkaakin.

Marimekon logosssa käytetään pelkkää tekstiä.

Niken logossa käytetään pelkkää kuviota.

Yksinkertaisuus on kaunista logojen maailmassa

Kun lähtee tekemään logoa, siihen ei lähetä piirtämää ääriviivojen sisäistä tekstuuria, vaan parempi keino on lähestyä logoa ääriviivojen kautta. Aplen logo on hyvä esimerkki yksinkertaisesta logo ideasta. Siinä on piirretty kaikista maailman tyyleistä piirretty omena tavalla, jossa muodot ovat yksinkertaisa ja selkeitä.
Aplen logo on yksinkertainen ja selkeä . Logo on  myös onnistunut tehtävässään olla tunniste.

Logon värimaailma

Ei ole mitään kiveen hakattua ohjetta millainen logon tulisi olla värimaailaltaan. Omasta mielestäni hyvässä logossa on käytettävä hillitysti värejä, mielellään yhtä tai kahta väriä. Värit eivät saa olla keskenään liian samalaisia sävyjä, sillä muuten logo sattaa mennä epäselkeäksi kunse skaalataan pienempään kokoon. On myös hyvä miettiä logon värimaailman sopivuutta itse brändiin, sillä tuskin esimerkiksi rakennusalan yrityksen imagoon sovi hempeän vaaleanpunainen sävy. Logon on myös toimittava mustavalkoversiona.

Logon typografia valinnat

Logoon olisi hyvä valita selkeä typografia, joka olisi helppo lukea, kun logo on skaalautunut pieneksikin. Typografian tyyli myös kertoo yrityksestä. Esimerkiksi päätteellinen typografia tuo arvokkuutta ja luotettavuutta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kevään kuulumisia ja portfolio

Kevään kuulumiset Kevään aikana olen suorittanut avoimen amkin kautta seuraavat kurssit markkinointijuridiikka 5osp ja Psykologinen joustavu...